Genoeg Calcium in een Vegan dieet!

  1. Leestijd 2 min
  2. 05 07 2020
Deel dit bericht

Iedereen die gezond (vegan) wil gaan eten zou zich moeten afvragen hoe krijg ik al mijn vitamines en mineralen binnen. Dus als je net start als vegan vraag je je misschien af: als ik geen zuivel meer consumeer, krijg ik dan wel genoeg calcium?

Iedereen heeft Calcium nodig. De aangeraden hoeveelheid voor een volwassene is 0,95 gram per dag. Dit is belangrijk voor je:

WIL JE MIJN 10 RECEPTEN VOOR FEESTJES EN DINEETJES?

Inspireer vrienden en familie met je veelzijdige kookkunsten!

  • Botten en tanden
    (vooral groeiende kinderen hebben genoeg nodig voor hun groeiende botten)
  • Zenuwstelsel
  • Bloedstolling
  • Controle van de spieren

Gelukkig kunnen vegans de ADH gemakkelijk behalen met plantaardige voedingsmiddelen. Sterker nog het lijkt steeds duidelijker te worden dat calcium uit planten beter wordt opgenomen door het lichaam dan uit dierlijke producten. Daarnaast verliest het lichaam calcium bij de inname van dierlijke eiwitten.

Wist je dat vegetariërs vaker een ijzertekort hebben dan vegans doordat ze zoveel dierlijke calcium binnen krijgen via zuivel dat op z’n beurt de opname van ijzer tegenwerkt…

28 plantaardige voedingsmiddelen die veel calcium bevatten

Voedingsmiddelen die veel calcium bevatten zijn groene groentes, noten/zaden en peulvruchten. Eet je genoeg van deze voedingsmiddelen dan krijg jij jouw dagelijkse aanbevolen hoeveelheid wel binnen.

28 plantaardige voedingsmiddelen met de meeste calcium

In de supermarkt vind je veel vegan producten waar het er aan toegevoegd is, dat is een makkelijke aanvulling op jouw inname. Voor een optimale opname in jouw lichaam is het ook belangrijk om te letten op de inname van andere vitamines. Vitamine D, B12 en vitamine C zorgen namelijk voor een betere opname van calcium.

Meer weten over voeding? Lees bijvoorbeeld ook over vetten en koolhydraten in het vegan dieet!

Beoordeel dit artikel!

Slecht artikel Super artikel
Orly Vlot

Orly Vlot is het brein achter Happy Vegan. In 2011 werd Orly pescetariër, in 2012 vegetariër, en in 2013 startte hij met 100% plantaardig eten. Veganisme werd in de jaren erna zijn levensstijl; voor de dieren, voor het milieu, maar ook zijn persoonlijke gezondheid. Orly staat graag in de keuken en experimenteert veel met de laatste trendy vegan recepten. Hij heeft ook 10 jaar horeca ervaring; als gastheer, barista en sommelier. Hier heeft hij kennis opgedaan over producten, geleerd over smaakbeleving maar vooral over wat mensen lekker vinden. Zijn interesse in lekker eten breidde zich uit naar interesse in diëtiek en voedingskunde. Zo heeft hij onder andere aan de Universiteit van Wageningen vakken gevolgd, leest hij graag boeken over voeding, en is hij op de hoogte van de laatste statistieken. Vanuit deze ervaringen heeft Orly inmiddels ook meegeschreven aan 6 verschillende boeken. Maar het liefst deelt hij gewoon lekkere recepten waar hij iets leuks over kan vertellen en die dan ook nog vegan zijn. Zo helpt hij mensen een stapje te maken naar een groenere levensstijl.

1 reacties

Dit vinden andere gebruikers van dit artikel

Geef een antwoord