Is veganistisch eten duur? 7 tips om goedkoop vegan te eten

  1. Leestijd 10 min
  2. 29 04 2018
Deel dit bericht
is veganistisch eten duur tips voor goedkoop vegan lifestyle (1)

is veganistisch eten duur tips voor goedkoop vegan lifestyle (1)

Veel mensen denken dat veganisten bergen met geld kwijt zijn aan hun levensstijl. Maar laten we alvast met de deur in huis vallen: veganistisch eten hoeft absoluut niet duur te zijn! We vertellen je graag waarom.

WIL JE MIJN 10 RECEPTEN VOOR FEESTJES EN DINEETJES?

Inspireer vrienden en familie met je veelzijdige kookkunsten!

Wat is een veganist?

Maar eerst: wat zijn vegans eigenlijk? We hebben op Happy Vegan al aardig veel uitleg gegeven over vegans, daarom houden we het kort. Allereerst gebruiken veganisten geen dierlijke producten. Denk aan bijvoorbeeld kaas en melk, maar ook leer en wol horen niet thuis in het dieet van een veganist.

Ook zeker niet onbelangrijk zijn dierproeven: veganisten maken geen gebruik van middelen waar proeven op gedaan zijn. Vergeet niet dat iedereen een eigen standaard hanteert in zijn of haar veganistische levensstijl. De een is strenger in wat ze eet dan de ander. En dat is prima, want eenmaal veganist is iedereen vrij in wat voor keuzes ze maken.

De meeste veganisten letten vooral op wat ze eten. Ze consumeren geen vlees, vis en zuivel en vervangen deze grotendeels door een heel scala aan groenten, fruit en noten. Maar daarover later meer. Veganisten die strenger zijn moeten bijvoorbeeld opletten bij het kopen van brood; in de meeste broden in de supermarkt zit namelijk zuivel verwerkt!

Wat is veganistisch eten?

Hierboven werd al kort genoemd dat het dieet van een veganist met name bestaat uit groenten, fruit en noten. Maar wat eet een veganist nog meer?

  • (Volkoren) granen, aardappelen en pasta
  • Zaden en pitten
  • Peulvruchten
  • Melkvervangers
  • Kruiden

Nu lijkt dit lijstje ontzettend kort, maar ook met deze producten kun je eindeloos variëren. Benieuwd welke boodschappen je kunt doen? Op deze pagina vind je precies welke producten je met een gerust hart in huis kunt halen.

Waarom een vegan levensstijl niet duur hoeft te zijn

Bovengenoemde producten illustreren eigenlijk al dat een veganistisch eten absoluut niet veel geld hoeft te kosten. Peulvruchten, groenten, kruiden en zaden zijn namelijk voor een habbekrats in de supermarkt verkrijgbaar. Noten kosten dan iets meer geld, maar vergeleken met de prijs van kaas en vlees valt het allemaal nog te overzien.

En daarnaast zijn mensen die wel gewoon vlees eten juist duurder uit! Aan de producten die veganisten niet eten hangt een zwaarder prijskaartje dan plantaardige producten. Omnivoren eten kaas – vaak wel 5 euro voor een blok. Of vlees – ook niet het allergoedkoopste. Het idee dat veganist worden duur zou zijn is onzin!

veganistisch eten

Welke supermarkten zijn het meest geschikt voor vegans?

In feite zijn alle supermarkten geschikt voor veganistisch eten. De een zal een groter aanbod hebben dan de ander. Zo zijn groenten en fruit bij de Lidl goed van kwaliteit en goedkoop, maar niet alles is hier verkrijgbaar.

Ga je naar een biologische supermarkt, dan ben je vaak iets meer geld kwijt. Het aanbod aan veganistisch eten is er vaak wel een stuk groter.

Ook de normale supermarkten bieden steeds vaker vegetarische en veganistische producten aan. Met name de Albert Heijn heeft een flink aanbod met vlees- en zuivelvervangers.

Welke biologische supermarkten heb je allemaal?

  • Ekoplaza
  • Ekonoom
  • Odin
  • Marqt

Er zijn nog tal van andere biologische supermarkten in Nederland, maar deze vier zijn het grootst en meest bekend. Zo won Gimsel in Rotterdam in 2016 nog de prijs voor de beste biologische winkel. Kijk daarom eens goed om je heen, misschien heb jij wel een goede biologische supermarkt bij jou om de hoek.

Goed, je hebt de stap gemaakt om een veganistische levensstijl te gaan volgen, maar vraagt je af of je dan niet te veel geld kwijt bent aan vegan producten. We stelden 7 tips en adviezen voor je op een rij zodat je geld bespaart op veganistisch eten.

1. Begin bij het begin

Zorg dat je keuken gevuld is met goede basis ingrediënten. Denk aan rijst, peulvruchten, bonen, (zoete) aardappelen en pasta. Het mooie aan deze producten zijn dat ze ook nog eens supergoedkoop zijn en je ze in elke supermarkt kan kopen.

Als je deze ingrediënten in huis hebt kun je ze aanvullen met veel verse groenten, fruit, zaden, kruiden en noten. Met een mix van je basis benodigdheden en verse producten kun je altijd een gezonde maaltijd op tafel zetten, zonder dat er een vleesvervanger aan te pas komt.

2. Eet met de seizoenen mee

Als je besluit om veganist te worden doen mensen dat om milieuredenen of omdat je niet achter het idee van dierenleed staat. Met dat in het achterhoofd is het slim om met de seizoenen mee te eten. Aardbeien en watermeloen in de winter? Prima, maar bedenk wel dat deze vruchten van ver moeten komen. En dat levert ook nog eens het nodige prijskaartje op.

Vergeet niet dat seizoensgroenten en fruit vers van het land komen wat geweldige smaken oplevert. Nog beter: heb je een stukje tuin of vensterbank? Grow your own!

3. Denk niet in vervangers

Mensen die kiezen om vegetarisch of veganistisch te eten zijn in het begin vaak op zoek naar plantaardig alternatieven. Kaas wordt ingeruild voor vegan kaas en bij elke maaltijd ligt er een stukje vleesvervanger op het bord. Lekker, maar zeker niet goed voor de portemonnee.

Onze tip: probeer zo min mogelijk vleesvervangers te gebruiken. Na verloop van tijd smaken ze allemaal hetzelfde en kan je er niet meer van genieten zoals je in het begin deed. Of maak je eigen veggie burger: veel leuker en vaak nog gezonder ook. Niet alleen goed voor de portemonnee, ook zeer gunstig voor je kookkunsten.

Een goed plantaardig kookboek is daarbij een echte aanrader. Dat levert net een stukje extra inspiratie op. Je leert op een andere manier naar voeding te kijken en in mum van tijd maak je zelf de lekkerste combinaties!

Tekst gaat door onder afbeelding

veganistisch eten

4. Stop tijd in voorbereiding en gooi niks weg

Bij een veganistische levensstijl gaat aardig wat tijd zitten in food prepping. Heb je een full-time baan? Gebruik de weekenden voor je wekelijkse voorbereiding! Kook bijvoorbeeld een grote zak gedroogde peulvruchten zoals linzen, kikkererwten, lima bonen of zwarte bonen (kost nog geen 2 euro) en bewaar deze in bakjes in de koelkast.

Je hoeft er dan alleen wat groenten en zaden aan toe te voegen en je hebt een heerlijke gezonde maaltijd voor de volgende dag. De meeste peulvruchten die ze in de supermarkt verkopen zijn ready-to-eat. De tijd die je daardoor overhoudt kun je stoppen in het voorbereiden van bijvoorbeeld smeersels. Daarover meer bij tip 5!

Ook niet verkeerd: heb je ’s avonds nog een restje over? Gooi dit dan niet weg maar scherp in een bakje! Heerlijk om mee te nemen naar je werk en vaak nog net zo lekker als op de dag van bereiding. Hetzelfde geldt voor groenten die je over hebt in de voorbereiding: alles is wel weer bruikbaar in een andere maaltijd.

5. Maak smeersels en muesli zelf

In bijna iedere (bio)winkel verkopen ze heel veel vegan potjes, bakjes en smeersels. Super fijn als je even geen tijd hebt om zelf te maken, maar deze producten zijn in de regel een stuk duurder dan eigen creaties. Voor amandelpasta heb je alleen een zak amandelen nodig. Bekijk hier een recept voor amandelpasta

Granola maak je makkelijk zelf met havermout, rozijnen en wat noten en voor hummus ben je al klaar met een blikje kikkererwten, een lepel tahin en wat citroensap. Benieuwd hoe je dit gezonde smeerseltje precies maakt? Bekijk hier hoe je hummus maakt.

Het voordeel van zelf je eigen eten maken is dat je een stuk goedkoper uit bent en jij bepaalt wat er in gaat. Voeg je favoriete kruiden toe en maak je lievelingsgerecht. Een stuk makkelijker als je het zelf kunt doen!

6. Ga naar de markt

Koop je groenten en fruit altijd op de markt, dat kan behoorlijk wat schelen in je portemonnee! De meeste marktkramen hebben vaak leuke acties en de kans is groot dat je soms gratis producten krijgt. Dat heeft te maken met het feit dat marktkraamhouders einde van de dag hun producten niet meer kwijt kunnen.

TIP van Happy Vegan: ga wat later op de dag naar de markt, dan is de kans een stuk groter dat je leuke acties tegen het lijft loopt.

7. Let op acties

Denk je nu: ja maar.. ik vind vegan kaas en vleesvervangers juist zo lekker. Hoe moet dat dan? Maak je geen zorgen! Ook deze producten zijn zo nu en dan in de aanbieding. Zowel in de supermarkt als biowinkel vind je vaak leuke acties. Hamsteren die handel!

We hopen dat we je hebben kunnen laten zien dat plantaardig voedsel ook goedkoop kan! Wil je veganist worden maar weet niet goed waar te beginnen? Ga de Vegan in 4 Weken Challenge aan!

Beoordeel dit artikel!

Slecht artikel Super artikel
Meike Wessels

8 reacties

Dit vinden andere gebruikers van dit artikel

Geef een antwoord